Pembinaan Dan Penilaian Laman Web Asas Penggunaan Perisian Multimedia

Md Zain, Mohd Syahnan and Idris, Abdul Razak (2005) Pembinaan Dan Penilaian Laman Web Asas Penggunaan Perisian Multimedia. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Kajian pendidikan ini bertujuan membangun dan menilai keberkesanan laman web interaktif. Proses reka bentuk dan pembangunan laman web secara keseluruhannya menggunakan model rekabentuk pembangunan ADDIE sebagai garis panduan. Tajuk laman web yang dipilih ialah Asas Penggunaan Perisian Multimedia dengan menggunakaAsas Penggunaan Perisian Multimedian pendekatan Konstruktif sebagai strategi pembelajaran. Beberapa perisian pengarangan laman web dan suntingan multimedia digunakan sebagai alatan dalam membangunkan laman web. Data diambil melalui soal selidik ke atas 20 orang sample yang diambil secara rawak dikalangan pelajar Sarjana Muda di Fakulti Pendidikan dan maklum balas melalui e-mel selepas pembelajaran menerusi laman web. Hasil kajian menunjukkan penerimaan positif pengguna terhadap pembelajaran melalui laman web, rekabentuk dan isi pelajaran yang disampaikan. Corak laman web interaktif dengan elemen multimedia sebagai sokongan penyamapaian dan teori konstruktif sebagai strategi penyampaian hendaklah dilanjutkan ke mata pelajaran yang lain. Ia berpotensi meningkatkan pengalaman pembelajaran individu terutamanaya pada era makalumat ini yang semakin pesat berkembang.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 06468
Subjects: Educational Technology > Internet Computing
Educational Technology > Multimedia Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 11:01
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/9654

Actions (login required)

View Item View Item