An Investigation Into The Role Of Motivation Toeards Learning Literature In English In An Upper Secondary School In Segamat, Johor. A Case Study.

Tan, Ah Kiew (2005) An Investigation Into The Role Of Motivation Toeards Learning Literature In English In An Upper Secondary School In Segamat, Johor. A Case Study. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Kesukaran yang dihadapi oleh pelajar dan guru di dalam proses pembelajaran dan pengajaran literature in English (LIE) di seperingkat di sekolah menengah berpunca daripada kurangnya motivasi positif dan faktor persekitaran yang tidak menggalakkan peningkatan pembelajaran dan pengajaran. Penyelidikan tinjauan ini mengkaji peranan motivasi dalan pembelajaran LiE sebagai komponen di dalam proses pembelajaran BI. Motivasi pelajar adalah untuk dianalisis kerana terdapat terlalu banyak faktor yang boleh mempengaruhi kecenderungan pembelajaran pelajar. Setakat ini tidak ada suatu teori motivasi yang dapat merumuskan kesemua aspek motivasi yang dapat merumuskan kesemua aspek motivasi. Focus kajian ini adalah untuk mengkaji dan mengenalpasti peranan pelajar, guru dan bahan pengajaran dan faktor persekitaran yang dapat mempengaruhi motivasi pelajar ke arah mempelajari komponen LiE. Kajian ini merupakan kajian deskriptif dan berbentuk kualitatif. Sumber data utama diperolehi melalui tinjauan yang dijalankan ke atas 180 pelajar dan lima guru bahasa inggeris dari sebuah sekolah menengah atas di daerah Segamat. Keputusan kajian yang diperolehi diuji secara kuantitatif. Kesimpulan dari kajian ini menunjukkan pelajar dan guru mempunyai sikap positif terhadap Bahasa Inggeris dan mendapati bahawa pembelajaran LiE merupakan satu pendekatan yang sesuai dan berfaedah untuk membantu mereka mempelajari Bahasa Inggeris. Kajian ini mendapati bahawa motivasi pelajar terhadap pembelajaran LiE adalah tersekat kerana kurangnya kemahiran dalam bahasa Inggeris; ketidaksesuaian teks pengajaran yang mempunyai bahasa sukar difahami dan kekurangan guru yang terlatih untuk mengajar komponen liE.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 06457
Subjects: Linguistics Education > Literature Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 11:01
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/9643

Actions (login required)

View Item View Item