Pembangunan Dan Penilaian Pbk Bertajuk Promosi Berasaskan Model Motivasi Arcs.

Saman., Norliah and Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri (2004) Pembangunan Dan Penilaian Pbk Bertajuk Promosi Berasaskan Model Motivasi Arcs. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Abstrak. Dalam penyelidikan ini, penyelidik telah membangunkan sebuah PBK bertajuk promosi yang merupakan subtopik mata pelajaran perdagangan tingkatan 5. Perisian tersebut kemudiannya digunakan untuk menilai empat aspek motivasi Model ARCS oleh John M.Keller iaitu pemerhatian, perkaitan, keyakinan dan kepuasan. Kaedah soal selidik, temubual dan pemerhatian terus telah digunakan ke atas 21 pelajar sebuah sekolah di JB. Hasil soal selidik 36 item skala Motivasi Bahan Pengajaran (IMMS) diproses menggunakan SPSS bagi mendapatkan min bagi empat elemen motivasi yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan PBK promosi mempunyai hubungan yang positif bagi kemepat-empat elemen motivasi yang dikaji dengan purata min 4.19. Hasil temubual dengan pelajar mendapati mereka amat gembira dan mengharapkan teknik P&P mata pelajaran perdagangan menggunakan PBK ini digunakan dengan meluas di sekolah. Pemerhatian terus mendapati penggunaan animasi dan video amat diperlukan oleh pelajar untuk mengukuhkan pembelajaran mereka. Beberapa kajian lanjutan juga dicadangkan pada masa akan datang.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 06390
Subjects: Educational Technology > Computer Aided Learning
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 11:01
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/9577

Actions (login required)

View Item View Item