Pola Personaliti Dan Pemikiran Kritis Dengan Aktiviti-aktiviti Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer Kalangan Pelajar Fab, Fke, Fkm, Fkkksa, Fksg, Fppsm Dan Fs, Universiti Teknologi Malaysia.

Tiong, Leh Ling and Shariffudin, Rio Sumarni (2004) Pola Personaliti Dan Pemikiran Kritis Dengan Aktiviti-aktiviti Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer Kalangan Pelajar Fab, Fke, Fkm, Fkkksa, Fksg, Fppsm Dan Fs, Universiti Teknologi Malaysia. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pola personality dan kemahiran pemikiran kritis terhadap pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer di kalangan pelajar FAB, FKE, FKM, FKKKSA, FKSG, FPPSM dan FS, UTM, Skudai. Pola personality pelajar dinilai dengan menggunakan Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal manakala KP-PPBK digunakan untuk menilai kecenderungan pelajar terhadap pengajaran pembelajaran berbantukan komputer. Berdasarkan keputusan yang diperolehi daripada instrumen-instrumen tersebut, satu analisi awal tentang pola personality dengan kemahiran pemikiran kritis terhadap pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer di kalangan pelajar telah dikenalpasti. Selain itu hasil kajian juga menunjukkan bahawa personality jenis intuitif mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan pengakuan andaian dan penilaian alas an. Di samping itu, cirri pemikiran kritis jenis inteprestasi juga mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan pembelajaran berbantukan komputer manakala tidak wujudnya hubungan antara personaliti dengan pengajaran pembelajaran berbantukan komputer. Dapatan kajian ini diharapkan dapat membantu pihak pengurusan dan staf akademik dalam merancang dan membangunkan program-program pengajaran pembelajaran bersesuaian denpan pola personality, kemahiran pemikiran kritis dan kecenderungan pelajar dalam pengajaran pembelajaran berbantukan komputer.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 06352
Subjects: Educational Technology > Computer Aided Learning
Educational Technology > ICT
Educational Psychology > Educational Psychology
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 11:00
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/9540

Actions (login required)

View Item View Item