Persepsi Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Abdul Rahman Yaakub Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Dalam Sains Teras- Satu Kajain Kes.

Kardiman., Mardiana and Omar, Shariff (1999) Persepsi Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Abdul Rahman Yaakub Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Dalam Sains Teras- Satu Kajain Kes. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Objektif kajian ini adalah untuk melihat hubungan persepsi tingkatan 4 terhadap empat aspek pemgajaran dan pembelajaran dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran Sains Tingkatan Empat. Empat aspek iaitu sukatan Pelajaran Sains KBSM, isi kandungan Buku Teks, minat terhadap Sains dan keadah pengajaran guru dikaji dalam kajian ini. Dapatan kajian ini diperolehi melalui soal selidik dikalangan 125 orang pelajar, yang mengambil mata pelajaran Sains Teras Tingkatan 4 di sekolah Menengah Kebangsaan Dato Abdul rahman Yaakub, Merlimau, Melaka. Prestasi pencapaian Sains Tingkatan keputusan Peperiksaan Pertengahan tahun 1999 dan keputusan Sains PMR 1998. data kajian dianalisis dengan menggunakan peratusan, min dan khi kuasa dua (x square). aras keyakinan ditetapkan pada 0.05. Hasil kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran sains dengan pencapaian dalam mata pelajaran sains tingkatan 4 dan prestasi dalam Sains PMR 1998 juga didapati mempunyai hubungan yang signifikan.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 05577
Subjects: General Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 10:57
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/8767

Actions (login required)

View Item View Item