Tinjauan Ke Atas Platform Penyeliaan Di Kalangan Penyelia-penyelia Pengajaran Dan Guru-guru Di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Kulai.

Mohd Tap, Mohd Husin and Abd Hamid, Hazil (2003) Tinjauan Ke Atas Platform Penyeliaan Di Kalangan Penyelia-penyelia Pengajaran Dan Guru-guru Di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Kulai. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Tujuan penyelidikan ini adalah untuk meninjau orientasi platform penyeliaan dikalangan penyelia-penyelia pengajaran dan guru-guru. Platform penyeliaan yang digunapakai dalam kajian ini adalah disandarkan kepada kepercayaan (supervision belief) yang disandarkan oleh Glickman, Gordon dan Ross-Gordon (1995). Dapatan kajian mendapati bahawa platform penyeliaan kolaboratif (min=35.95) telah diletakkan sebagai pilihan pertama olaeh pihak majority responden. Kemudiannya diikuti oleh platform penyeliaan bukan mengarah (min = 33.22) dan platform penyeliaan pengarah (min = 31.35 sementara itu analisis mengikut pecahan sampel pula mendapati bahawa : a. Penyelia-penyelia pengajaran telah meletakkan platform penyeliaan mengarah (min = 36.15) sebagai pilihan pertama. Mereka juga didapati mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk memiliki platform ini berbanding dengan guru. Kemudiannya diikuti oleh platform penyeliaan bukan mengarah (min = 27.94). b. Sementara guru-guru meletakkan platform penyeliaan bukan mengarah (min = 38.09) sebagai pilihan pertama. Mereka meletakkan platform penyeliaan kolaboratif (min 25.94) sebagai pilihan ketiga.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 05437
Subjects: Evaluation and Assessment > Evaluation and Measurement
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 10:57
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/8628

Actions (login required)

View Item View Item