Sikap Pel. Terhadap Pembimbing Rakan Sebaya (prs) Di Sek. Men. Padang Midin Kuala Terengganu+e99

Mohamad, Zakaria and Md Johan, Othman (1998) Sikap Pel. Terhadap Pembimbing Rakan Sebaya (prs) Di Sek. Men. Padang Midin Kuala Terengganu+e99. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk meninjau sikap pelajar tingkatan 6 terhadap pebimbing rakan sebaya (PRS) di sekolah Men. Padang Midin, Kuala terengganu. Selain itu, kajian ini juga bertujuan mengumpulkan maklumat mengenai PRS melalui saranan yang telah dikemukakan dalam beberapa aspek. Komen-komen pelajar terhadap PRS juga dikumpulkan. Seramai 190 pelajar dipilih sebagai subjek kajian secara rawak berstrata. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 item mengenai sikap pelajar telah digunakan untuk mengumpul data. Data yang diperolehi dianalisa dengan kaedah pemeratusan dan ujian t. hasil kajian menunjukkan pelajar-pelajar bersikap positif terhadap PRS. Tidak terdapat perbezaan sikap yang signifikan mengikut pemboleh ubah jantina, tahun pengajian, aliran dan bangsa kecuali pengalaman menerima perkhidmatan PRS. Daripada komen-komen yang dianalisa, didapati pelajar-pelajar memerlukan perkhidmatan PRS tetapi perlukan masa dan pendedahan yang lebih banyak dan berterusan. Sebagai kesimpulannya dapatlah dikatakan bahawa perkhidmatannya perlu tersusun dan mendapat sokongan pihak pentadbiran sekolah sebelum diterima oleh masyarakat sekolah.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 05094
Subjects: Guidance and Counseling > Guidance and Counseling
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 10:56
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/8287

Actions (login required)

View Item View Item