Satu Penilaian Awal Terhadap K.i.t. Bermodul Pengajaran Pembelajaran M.pelajaran Sains Sek. Ren. Thn. 6 (menyiasat Bumi & Alam Semester)

Boyak, Shaari and Mohamed, Zulkifli (1998) Satu Penilaian Awal Terhadap K.i.t. Bermodul Pengajaran Pembelajaran M.pelajaran Sains Sek. Ren. Thn. 6 (menyiasat Bumi & Alam Semester). Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Di masa sekarang kemerosotan penyertaan pelaajr di dalam jurusan sains telah menjadi isu hangat sejak kebelakangan ini. Pelajar sekolah benranggapan pembelajaran sainsamat sukar dan membosankan. Ini berpunca daripada kaedah pengajaran guru yang masih mengamalkan kaedah tradisional. Dalam kajian ini Kit Pembelajaran Bermodul (KPB) dibina untuk menyelidik keberkesanannya di dalam pengajaran pembelajaran sains tahun enam bertajuk Menyiasat Bumi & Alam Semesta.selain untuk menambah alat bantuan mengajar di sekolah, ia juga bertujuan menambah keseronokan serta manarik minat pelajar terhadap sains sejak diperingkat awal lagi. Senarai semak dan soal selidik digunakan di dalam kajian ini.seramai tiga puluh lima orang pelajar dan tiga orang guru sains menjadi responden dalam kajian ini.hasil kajian menunjukkan bahawa penfgunaan KPB dalam pengajaran dan pembelajaran berkumpulan amat sesuai kerana ia menggalakkan kerjasama di kalangan pelajar dan menarik minat mereka terhadap mata pelajaran sains.

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 00765
Subjects: Educational Technology > Instructional Technology
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: @ IT Manager UTM...
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 01 Oct 2014 03:51
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/5892

Actions (login required)

View Item View Item