Daripada Contengan Kepada Huruf:perkembangan Penulisan Awal Kanak-kanak

Mohamed Isa, zainiah@zaniah (2011) Daripada Contengan Kepada Huruf:perkembangan Penulisan Awal Kanak-kanak. In: National Postgraduate Conference In Education, 18-27 Jun 2011, Sabah,malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Penulisan ini bertujuan melihat contengan atau penulisan oleh kanak-kanak yang berusia 3 ke 4 tahun. Sampel-sampel tulisan yang digunakan dalam penulisan ini adalah daripada kanak-kanak berusia 3 dan 4 tahun lelaki dan perempuan daripada taska dan tadika di negeri Selangor, Malaysia. Beberapa sampel tulisan mereka telah dijadikan contoh dalam penulisan ini. Penulis telah membandingkan contoh-contoh tulisan daripada sampel dengan peringkat-peringkat penulisan daripada (Miller,2009) dan (Schickedanz dan Casbergue, 2004). Melalui sampel tersebut, penulisan berkenaan corak perkembangan daripada contengan kepada penulisan huruf ini dihasilkan. Selain daripada itu, penulisan ini juga mencadangkan kaedah bagi membantu kanak-kanak memperkembangkan kemahiran penulisan mereka.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: Childhood Education > Early Childhood Education
Divisions: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Depositing User: @ IT Manager UTM...
Date Deposited: 20 Nov 2013 02:34
Last Modified: 20 Nov 2013 02:34
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/2104

Actions (login required)

View Item View Item