Perbandingan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Berbantukan Komputer Dan Pembelajaran Koperatif (think-pair-share) Terhadap Pencapaian Pelajar Sains Tingkatan 4 Dalam Topik Komposisi Kimia Dalam Sel

Rabaatul Adawiah, Sulaiman and Nurhaida, Kamarudin (2008) Perbandingan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Berbantukan Komputer Dan Pembelajaran Koperatif (think-pair-share) Terhadap Pencapaian Pelajar Sains Tingkatan 4 Dalam Topik Komposisi Kimia Dalam Sel. ["eprint_fieldopt_thesis_type_Other" not defined] thesis, upsi.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://pustaka.upsi.edu.my/mom/cm/content/view/vie...

Abstract

Kajian ini memberi tumpuan kepada mengenal pasti perbandingan penggunaan kaedah pembelajaran berbantukan komputer dan pembelajaran koperatif (think-pair-share) terhadap pencapaian pelajar sains tingkatan 4 dalam topik Komposisi Kimia Dalam Sel. Empat hipotesis nul telah dikemukakan bagi melihat sebarang perbandingan antara ujian pra dan pos bagi keduadua kaedah kajian. Untuk tujuan tersebut satu kajian telah dijalankan ke atas 60 orang sampel yang terdiri daripada pelajar tingkatan 4 sebuah sekolah menengah di Pasir Puteh, Kelantan. Penyelidikan yang telah dijalankan dengan menggunakan kaedah ujian pra dan ujian pos dalam topik Komposisi Kimia Dalam Sel. Dapatan kajian menunjukkan keempat-empat hipotesis null telah ditolak. Sisihan piawai bagi kumpulan kawalan adalah 10.615, manakala rawatan 11.397. Min skor kumpulan kawalan ialah 65.50% dan kumpulan rawatan, 58.33%. Kaedah pembelajaran berbantukan komputer adalah lebih berkesan berbanding dengan kaedah koperatif (think-pairshare).

Item Type: Thesis (["eprint_fieldopt_thesis_type_Other" not defined])
Subjects: Biology Education > Biology Education
Divisions: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Depositing User: @ IT Manager UTM...
Date Deposited: 20 Nov 2013 02:12
Last Modified: 20 Nov 2013 02:12
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/1491

Actions (login required)

View Item View Item