Tahap Komunikasi Interpersonal Murid-murid sekolah Rendah Di Jajahan Tumpat, Kelantan

Seman, Jusoh and Yasin, M.al-muzzammil (2008) Tahap Komunikasi Interpersonal Murid-murid sekolah Rendah Di Jajahan Tumpat, Kelantan. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Kajian dilakukan untuk mengenalpasti tahap komunikasi interpersonal di kalangan 150 murid di empat buah sekolah di Tumpat kelantan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini diubahsuai daripada inventori Tennessee Self-Concept Scale (TSCS). Sebanyak 40 item soalselidik telah dibina bagi mewakili dimensi yang dikaji. Nilai Alpha Cronbach bagi soalselidik yang telah diubahsuai ialah 0.84. Dapatan kajian menunjukkan tahap komunikasi interpersonal secara keseluruhannya berada pada tahap sederhana dengan nilai min 3.14. Beberapa cadangan telah diberikan bagi mengukuhkan komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya adalah aktiviti yang diadakan di sekolah mestilah difokuskan kepada pembinaan komunikasi interpersonal pelajar. Selain daripada itu, aktiviti seperti debat dan pengucapan awam sepatutnya digalakkan bagi meningkatkan kemahiran komunikasi

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 08632
Subjects: General Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 09:45
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/13473

Actions (login required)

View Item View Item