Teacher Trainees Perceptions On The Levels And Causes Of Stress During Teaching Practice

Romly, Raihana (2008) Teacher Trainees Perceptions On The Levels And Causes Of Stress During Teaching Practice. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap dan punca stres di kalangan guru pelatih TESL di Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 32 orang guru pelatih dari 3 SPL (TESL) sesi 07/08 telah dipilih sebagai responden untuk kajian ini. Faktor-faktor yang telah dikenalpasti ialah peraturan sekolah, beban tugas, hubungan interpersonal dan masalah pelajar di sekolah. Kajian ini menggunakan soal selidik yang diambil dan diubah suai daripada Ahmad Syakri (1998). Kebolehpercayaan soal selidik ini adalah 0.848. Data telah dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0. Analisis secara deskriptif menggunakan min dan frekuensi digunakan bagi menganalisis tahap stres responden. Keputusan menunjukkan tahap stres guru pelatih adalah pada tahap sederhana. Keputusan juga menunjukkan tidak terdapat sebarang hubungan di antara tahap stres dengan jantina, keputusan SPM dan pengalaman mengajar. Tetapi, terdapat hubungan di antara umur dan keputusan MUET dengan tahap stres di kalangan guru pelatih

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 08443
Subjects: General Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 09:45
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/13286

Actions (login required)

View Item View Item