The Impact Of Social Networking In The Development Of Self-esteem, Social Skills And Learning Behavior Among Students In Johor Bahru

Mohd Sis, Zarifa and Yahaya, Azizi (2012) The Impact Of Social Networking In The Development Of Self-esteem, Social Skills And Learning Behavior Among Students In Johor Bahru. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menganal pasri faktor dan kesan yang paling dominan terhadap laman sosial atas talian. Kajian ini memberi tumpuan terhadap empat faktor iaitu kesepian, kebimbingan sosial, pengaruh sosial dan ketagihan.Kesan-kesan yang dikaji pula ialah harga diri, kemahiran sosial dan tingkah laku pembelajaran. Responden terdiri daripada 220 orang pelajar dari tujuh buah sekolah menengah di daerah Johor Bahru. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 17. Statistik diskriptif menunjukkan bahawa pengaruh sosial merupakan faktor yang paling dominan. Kajian juga mendapati bahawa kesan yang paling dominan adalah harga diri. nstant Messenger pula merupakan laman sosial atas talian yang menyumbang kepada harga diri, kemahiran sosial dan tingkah laku pembelajaran. Statistik inferensi menunjukkan bahawa terdapat impak yang signifikan diantara kesepian dan pengaruh sosial terhadap kesan laman sosial. Selain itu, terdapat impak yang signifikan diantara kesepian dan harga diri. Terdapat juga impak yang signifikan antara pengaruh sosial, ketagihan dan kebimbangan sosial terhadap kemahiran sosial. Kesepian dan ketagihan juga membawa impak yang signifikan terhadap tingkah laku pembelajaran. Beberapa cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan tahap harga diri, kemahiran sosial dan tingkah laku pembelajaran pelajar.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 10982
Subjects: Theory and Practice of Education > Specific Learning Practices
Theory and Practice of Education > Social Foundations of Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 05:41
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/11352

Actions (login required)

View Item View Item