Code Switching In Informal Interaction Among A Group Of 4th Year Tesl Students Of Utm

Stephen Kalong, Rebecca Ida and Zakaria, Mohammad Hassan (2008) Code Switching In Informal Interaction Among A Group Of 4th Year Tesl Students Of Utm. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Penukaran kod merupakan penggunaan lebih daripada satu bahasa dalam sesuatu perbualan. Ia merupakan amalan biasa harian yang dilakukan oleh kebanyakan orang di dalam dunia atas pelbagai sebab dan selalunya ia adalah aktiviti yang dilakukan secara tidak sedar oleh penutur. Penukaran bahasa ini tidak semestinya berlaku dalam satu ayat yang penuh, tetapi ia juga boleh berlaku di dalam frasa singkat atau perkataan. Oleh itu, di dalam kajian ini, jenis jenis dan sebab sebab penukaran kod akan difokuskan Data bagi kajian ini telah dikumpulkan melalui rakaman audio 4 pelajar TESL dari UTM sewaktu bertutur secara informal di dalam bilik salah seorang daripada pelajar tersebut. Di dalam penemuan, didapati penukaran kod berlaku untuk tujuan kesatuan dan untuk menandakan keahlian kumpulan dan identity tempatan. Di dalam penemuan juga, didapati terdapat empat jenis penukaran kod iaitu intra sentential, inter sentential, penukaran kod bersituasi dan penukaran kod secara kiasan. Kajian ini mencadangkan agar penggunaan lebih dari dua kod dilakukan dengan berhati hati kerana ia boleh juga menimbulkan perasaan negatif dalam kalangan penutur

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 07943
Subjects: Linguistics Education > TESL
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 05:11
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/11073

Actions (login required)

View Item View Item