Penerapan Unsur Sejarah Dalam Pengajaran Dan pembelajaran Matematik Hasil Penemuan Fibonacci

Ramli, Najmin and Mohamed, Mohini (2008) Penerapan Unsur Sejarah Dalam Pengajaran Dan pembelajaran Matematik Hasil Penemuan Fibonacci. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk membina bahan berdasarkan penerapan unsur sejarah dalam matematik bagi proses pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah menengah serta mengenalpasti pendapat guru matematik sekolah menengah terhadap penerapan unsur sejarah dalam matematik. Kajian ini melibatkan 30 orang guru matematik sekolah menengah di sekitar Skudai, Johor Bahru, Johor. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik dengan nilai kebolehpercayaan adalah sebanyak 0.84. Statistik yang digunakan adalah kekerapan, peratus dan min bagi menilai pendapat guru matematik sekolah menengah terhadap penerapan unsur sejarah dalam matematik. Hasil kajian menunjukkan bahawa semua guru matematik sekolah menengah berpendapat contoh bahan pengajaran matematik yang telah diterapkan dengan unsur sejarah berkaitan hasil penemuan Fibonacci mampu menarik nimat pelajar. Keseluruhan respon guru adalah sederhana mengenai penerapan unsur sejarah dalam matematik meningkatkan kefahaman pelajar tentang konsep matematik, merupakan cara pendekatan yang baik, dan membantu menilai tahap kemampuan pelajar.

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 07931
Subjects: Mathematics Education > Mathematics Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 05:11
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/11061

Actions (login required)

View Item View Item