Persepsi Ibubapa Terhadap Tahap Iklim Sekolah Daripada Aspek Pengurusan, Hubungan Sosial Dan Gaya Pengajaran Di Sebuah Sekolah Swasta Di Daerah Johor Bahru

Sudin, Nasriah and Sulaiman, Hanim (2008) Persepsi Ibubapa Terhadap Tahap Iklim Sekolah Daripada Aspek Pengurusan, Hubungan Sosial Dan Gaya Pengajaran Di Sebuah Sekolah Swasta Di Daerah Johor Bahru. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Kajian ini bertujuan melihat persepsi ibu bapa terhadap tahap iklim sekolah di sebuah sekolah menengah swasta di daerah Johor Bharu. Kajian berbentuk deskriptif ini mengkaji tiga aspek utama iaitu aspek pengurusan sekolah, hubungan sosial di antara guru dan pelajar serta gaya pengajaran. Seramai 80 orang ibubapa kepada pelajar di sekolah tersebut dipilih secara rawak untuk menjadi responden kepada kajian ini. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian dan dianalisis dengan bantuan Statiscal Package for Social Science Version 15.0 (SPSS). Ia mengandungi 30 item berbentuk soalan skala Likert. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah α = 0.879. Dapatan kajian menunjukkan iklim sekolah dari aspek pengurusan berada pada tahap baik begitu juga dengan aspek hubungan sosial pelajar dan guru. Berbeza dengan aspek gaya pengajaran, iklim sekolah berada pada tahap sederhana.

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 07903
Subjects: Management of Education > School Administration and Organization
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 05:10
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/11033

Actions (login required)

View Item View Item