Gaya Pembelajaran Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik Dan kejuruteraan Mekanik) Dengan Kepujian Di Oum Berdasarkan skala Gaya Pembelajaran Grasha-riechmann

Wong, Chai Ling and Udin, Amirmuddin (2006) Gaya Pembelajaran Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik Dan kejuruteraan Mekanik) Dengan Kepujian Di Oum Berdasarkan skala Gaya Pembelajaran Grasha-riechmann. Bachelor's thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: Http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfw...

Abstract

Kajian ini merupakan kajian yang berbentuk kuantitatif. Ia bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Kejuruteraan Mekanik) dengan Kepujian, Fakulti Kejuruteraan dan Pengajian Teknikal, Open University Malaysia (OUM), Johor Bahru. Model Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann (Grasha Riechmann Student Learning Style Scales, GRSLSS) yang terdiri daripada enam sifat yang berbeza iaitu berdikari, penghindaran, kolaboratif, pergantungan, persaingan dan penyertaan digunakan. Seramai 93 orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Dapatan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Science) Version 12.0 for Windows. Hasil kajian mendapati bahawa pelajar OUM mempunyai sifat kolaboratif, pergantungan dan persaingan yang tinggi dan menunjukkan sifat berdikari, penghindaran dan penyertaan yang sederhana. Selain itu, kajian ini menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan merentas jantina dan berdasarkan CPA. Analisis perhubungan pula menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang lemah antara pembolehubah-pembolehubah tersebut. Hanya sifat kolaboratif berhubung kuat dengan sifat penyertaan.

Item Type: Thesis (Bachelor's)
Additional Information: Bahan ini boleh diperolehi di Pusat Sumber Fakulti Pendidikan, UTM Skudai. Sila rujuk laman web http://www.fp.utm.my/ePusatSumber untuk mengenalpasti status laporan/tesis. Sila Rujuk pada No Perolehan : 06942
Subjects: Theory and Practice of Education > Specific Learning Practices
Engineering Education > Engineering Education
Divisions: Universiti Teknologi Malaysia
Depositing User: Admin IT UTM
Date Deposited: 04 Jun 2013 16:02
Last Modified: 02 Oct 2014 04:03
URI: http://merr.utm.my/id/eprint/10090

Actions (login required)

View Item View Item